Samoobsługowy sklep wielkopowierzchniowy to idealne miejsce na zarzadzanie procesowe w kulturze Lean.
Przez webcreatorLean, proces, sklep, wielkopowierzchniowy, zarządzanieKażda firma – duża i mała potrzebuje wsparcia dopasowanego do potrzeb i sytuacji w jakiej się znajduje. Nie ma rozwiązań idealnych pasujących niczym puzzle do każdej organizacji a tylko i wyłącznie dopasowane na miarę odpowiadające miejscu, w jakim dana firma się znajduje i gdzie chce dojść.
Każda działalność bez względu na jej formę i branżę może potrzebować zatrudnienia zewnętrznego konsultanta, który chłodnym okiem oceni zakres i potrzebę zmiany w sposobie jej zarządzania w celu zwiększenia zysków. Wzrost zysku w sposób bezinwestycyjny dobrze jest wprowadzić przez analizę posiadanych danych i w dalszej kolejności zmianę w organizacji pracy załogi.
Jeden z projektów zrealizowanych przez zespół Fabryki Zmian dotyczył zmiany w sposobie zarządzania wielkopowierzchniowej jednostki detalicznej. Najważniejszą rolą sklepu jest sprzedaż i obsługa klienta, na nich też skupiliśmy się zmierzając do zmiany postrzegania swoich zadań przez załogę sklepu. Kontakt z odwiedzającymi obiekt klientami jest podstawowym i najważniejszym zadaniem sprzedawców, wydaje się to oczywiste jednak okazało się, że pracownicy obiektu pojmują swoją prace zupełnie inaczej i naprowadzenie ich na właściwe tory wymaga dużych zmian w tradycyjnym podejściu do samoobsługowej sprzedaży detalicznej. Zmiana organizacji funkcjonowania to oczywiście ograniczenia kosztów ale nie poprzez redukcje zatrudnienia a wręcz przeciwnie przeznaczenie uwolnionych systemowo etatów na obsługę klienta. Ustawienie całego procesu od zamówień przez dostawy, rozładunek i uzupełnianie stanów wystawowych musi współgrać i nie może zakłócać wizyty klienta w sklepie.
Skuteczne wdrożenie takiej zmiany zależy od sposobu przyjętego na wprowadzenie zmian i trwać może do 6 miesięcy. Obejmuje to wdrożenie rozwiązań we wszystkich obszarach struktury organizacyjnej, wydzielenia nowych grup odpowiedzialności i decyzyjności, powiązania procesowego zgodnego z zasadami Lean Management, nowego systemu raportowania wspierającego kontrolę zamówień i osiąganych wyników. Wprowadzenia zadań w okna czasowe wprowadziło przejrzystą kontrolę wykonywanych dziennych obowiązków i wzajemne zależności w zaopatrzeniu sklepu. W końcu z perspektywy kupującego nie ma innych oczekiwań jak ciągła dostępność towaru i kompetentna obsługa gotowa do udzielenia informacji.